onsdag 8 april 2009

Fula och fina penningarån

Idag blev vi stoppade av polis när vi åkte ut en vända från min bostad här i Gustafs. Det var en vägspärr polisen har satt upp mellan Mora By och Storhaga därför att rånet som inträffat på Swedbank i Säter 3 timmar tidigare skett och att rånarna har haft sin flyktväg och bytt bil på vägen mellan Gustafs och Magnilbo.

Det är ganska mycket dubbelmoral i detta. Ett bevis på att det finns ´fina och ´fula´rån. ´Fula´rån - det är såna här då beväpnade personer går in i en bank och stjäl fysiska pengar. Dessa rånare ska man fånga in och jaga och bestraffa efter alla konstens regler.Men det man sällan tänker på är att dom flesta ekonomiska rån som finns i världen idag är mer ´fina´som snarare belönas och eftersträvas än bestraffas. Tex. genom att ´tjäna pengar´genom att låna ut pengar och genom penningaspekulationer. Tex. så har det väl inte blivit så mycket bestraffning och snack om när George Soros spekulerade bort en massa pengar från Sveriges statskassa eller det mygel där Sveriges pensionärers inkomster inte längre skulle stiga med index. Detta har Ulla Hoffmann i Vänsterpartiet studerat närmare och skrivit en bok om. Var på föreläsning med henne i Borlänge om det för några år sedan. Intressant.

Igår fick jag veta av en kompis att regeringen beräknar att alla pensionärer från och med nyår 2010 kommer att få ca 525 kronor mindre i månaden om de har 10 000 kr i pension före skatt per månad. Är inte det ett gigantisk rån det om något? Var någonstans kan man hitta några polisiära vägspärrar som hindrar dessa rånare??? Jag har inte skådat en enda sådan vägspärr hitintills iallafall.

Idag har jag gjort slag i saken och startat denna blogg med utgångspunkt från att leva bo och verka i Säters kommun, en liten del av planeten Gaia. Känner mig inspirerad av våra lokala Centerpartistpolitiker Marit Ragnarsson och Elsa Westman som är förebilder på detta vis.Det är ljusår mellan kommunpolitiker och vanliga medborgare i Säters kommun trots att vi lever i ett så litet lokalsamhälle som Säter egentligen är. Men de har börjat överbrygga detta ofantliga tomrum med sina bloggar tycker jag där det blir mer begripligt och informativt hur lokalsamhället fungerar.

Marit Ragnarsson har skrivit en del välbefogad kritik hur det fungerar i Säters kommuns skendemokrati. Jag har fått veta en del nya saker som jag inte blivit informerad om heller på mötena med Vänsterpartiet.Jag är glad också över att Marit Ragnarsson är den första politiker som tagit mig på allvar när jag klagar över den djupa orättvisa som finns för funktionshindrade och äldre i Säters kommun gällande persontransporter och tjänstemännen inom omsorgen och deras ridiga regler som gör att gamla och funktionshindrade blir som fångar i sina egna hem. Hoppas hon kan penetrera problemet och hjälpa till att göra något åt det från grunden!!!

1 kommentar:

  1. Hej Britt-Marie!
    Det glädjer mig att jag har kunnat inspirera fler att börja blogga! Och vad kul du skriver! Ska försöka ta för vana att kolla in vad du skriver. Spelar inte så stor roll om man tillhör olika politiska falanger. Det viktiga är att det finns de som vill engagera sig för Säters bästa. Och lite politisk debatt mår vi bara bra av.

    Marit Ragnarsson

    SvaraRadera