torsdag 9 april 2009

Påsk i lugna Gustafs

Har varit en lugn dag. Känner mig riktigt risig av en förkylning som började idag. Inte roligt alls.

Hade tänkt åka till Säter ikväll på Janssons café med något uppträdande med keltisk och skotsk musik men skulle inte ha orkat så eländig som jag känner mig. Och den jag skulle ha åkt med dit fick förhinder på grund av ännu värre krämpor. Det är som det är.

Inte har jag sett spektaklet med avstängningar efter rånet heller sedan det inträffade under gårdagen. Känner mig som i en avkrok av världen.

Jag har inte sett en endaste påskgubbe eller påskkärring heller. De kanske är på utdöende. Behövs nog nya traditioner. Knappt man ser så mycket barn utomhus över huvud taget fast det börjar bli vår.

Men det är lugnt och skönt här. När jag bodde i själva Säter smälldes det massor med påsksmällare så här års. Irriterande och obehagligt, rädd att jag själv eller mina husdjur skulle skadas eller skrämmas. Ändå har jag aldrig haft hund - dom brukar ju bli ännu mer skrämda av smällare. Och många flyktingar som har krigstrauman kan också må dåligt av det. Jag tycker själv det är obehagligt.

Här har jag inte hört en endaste smällare hitintills inför denna påskhelg. Däremot sett och hört en stor korp flyga över själva samhället. Dom är så vackra och kloka och härliga. Nog en av denna planets mest intelligenta varelser. Jag läste förresten i nya numret av en vetenskapstidning av korpar och andra kråkfåglar har lika hög intelligens som tex. chimpanser.


Men hur kan man mäta intelligens egentligen? Jag tycker inte mänskan är tillräckligt objektiv för detta - utan alltför självcentrerad. Mänskan gör så oerhört mycket dumheter.

Tänk om det är så att den globala uppvärmningen på planeten Jorden inte bara består av mänskans koldioxidutsläpp och kosmisk uppvärmande strålning från olika galaxer och gasmoln - kanske det också kommer från massor med rymdvarelser som är på väg mot oss i sina skepp men lägger av massor med brakskitar i ren protest över mänskans dumheter med social och ekonomisk orättvisa, utsläpp av gifter och förtryck av djur, gamla, barn, kvinnor m.m. och att detta är en del i den globala uppvärmningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar